Proces zarządzania ryzykiem jako element kontroli zarządczej
System kontroli zarządczej obejmuje zarządzanie ryzykiem, przez które należy rozumieć czynności planistyczne, organizacyjne, wykonawcze i kontrolne realizowane w zakresie identyfikacji ryzyka, jego analizy, oceny oraz reakcji na ryzyko. A to wszystko w sposób, który umożliwia JST minimalizację strat i maksymalizację możliwości.
Przykładowe role w systemie zarządzania ryzykiem
Jakie role mogą pełnić pracownicy jednostki samorządu terytorialnego w systemie zarządzania ryzykiem?
Przypisanie tych ról jest w gestii kierownika.
Wyjątkiem jest kierownik jednostki, który w każdym przypadku ostatecznie odpowiada za zapewnienie kontroli zarządczej.
- Ważne jest jednoznaczne określenie ról i ich powszechna znajomość w jednostce.
- Zarządzanie ryzykiem jest w różnym stopniu obowiązkiem każdego pracownika jednostki (zarówno kadry kierowniczej, jak i pracowników).
Przykładowy schemat zarządzania ryzykiem
Kierownik jednostki jest odpowiedzialny za zapewnienie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.
Z-cy kierownika zarządzają ryzykiem w ramach posiadanych kompetencji i promują zgodność działania z ustalonym akceptowalnym poziomem ryzyka.
Koordynator kontroli zarządczej gromadzi informacje o ryzykach i przygotowuje procedury zarządzania ryzykiem.
Komitet audytu sygnalizuje istotne ryzyka i monitoruje zabezpieczenia istotnych ryzyk.
Audyt wewnętrzny dokonuje niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej, w tym systemu zarządzania ryzykiem.
Kierownik komórki organizacyjnej A zarządza ryzykiem na poziomie komórki organizacyjnej.
Kierownik komórki organizacyjnej B
Kierownik komórki organizacyjnej C
Pracownicy komórek A, B i C realizują mechanizmy kontroli i uczestniczą w identyfikacji i analizie ryzyka.
* ŹRÓDŁO: KOMUNIKAT Nr 6 MINISTRA FINANSÓW z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem.